Ο κλάδος της κρουαζιέρας επιστρέφει δυναμικά στη χώρα μας και ήδη τα πρώτα θετικά αποτελέσματα έρχονται από το πρώτο λιμάνι της, που σε επίπεδο εξαμήνου σημειώνει σημαντική αύξηση σε προκρατήσεις πλοίων και διακίνηση επιβατών.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Ν», από τις αρχές του έτους έως τον Ιούνιο του 2023 οι προκρατήσεις πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά ήταν αυξημένες κατά 15% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2022, με 272 πλοία να καταπλέουν στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Επίσης, το 40% από αυτά πραγματοποίησε home porting, δηλαδή αφιξο-αναχώρηση του πλοίου από το ίδιο λιμάνι, κάτι που δίνει πολλαπλασιαστικά οικονομικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες.
Σύμφωνα με διάφορες έρευνες, τα χρήματα που μπορεί να δαπανά ο κάθε επιβάτης σε κάποιο λιμάνι που χρησιμοποιεί το κρουαζιερόπλοιο ως άφιξη και αναχώρηση τετραπλασιάζονται.
Σημειώνεται ότι για το 2023 έχουν προγραμματίσει να καταπλεύσουν συνολικά στο λιμάνι του Πειραιά 765 κρουαζιερόπλοια, έναντι 677 το 2022, ενώ ο αριθμός των αφίξεων επιβατών αναμένεται να ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο.
Σε επίπεδο εξαμήνου, το 2023 η διακίνηση επιβατών παρουσίασε αύξηση 108,33% σε σχέση με το 2022, καθώς διακινήθηκαν συνολικά 500.000 επιβάτες, εκ των οποίων οι 270.000 ήταν αυτοί που ξεκίνησαν και τελείωσαν την κρουαζιέρα τους στο ίδιο λιμάνι (home porting).
To 2022 το ίδιο διάστημα είχαν διακινηθεί μέσω του Πειραιά 240.000 επιβάτες, εκ των οποίων οι 107.000 ήταν από home porting.
Συνολικά το 2022 από το λιμάνι του Πειραιά είχαν διακινηθεί 880.416 επιβάτες με 677 κατάπλους κρουαζιερόπλοιων.
To 2019, έτος που δεν είχαν επιβληθεί ακόμα περιορισμοί λόγω της πανδημίας, είχαν αφιχθεί στο λιμάνι του Πειραιά 622 κρουαζιερόπλοια, με 1.098.091 επιβάτες.
Προκειμένου να προχωρήσουν τα έργα στον νότιο προβλήτα κρουαζιέρας του λιμανιού του Πειραιά, που είχαν διακοπεί έπειτα από προσφυγή δημάρχων της περιοχής στο Συμβούλιο της Επικρατείας, έχει ζητηθεί η Απόφαση Έκδοσης Περιβαλλοντικών Όρων, που θα πρέπει να συνοδεύεται υποχρεωτικά από κυκλοφοριακή μελέτη.
Η κυκλοφοριακή μελέτη από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) έχει ήδη ολοκληρωθεί και υποβλήθηκε ως παράρτημα της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο αρμόδιο τμήμα του υπουργείου Περιβάλλοντος, το οποίο τον Σεπτέμβριο θα εκδώσει και την απόφασή του για τους περιβαλλοντικούς όρους, που θα αφορά όχι μόνο το έργο στην κρουαζιέρα, αλλά και τα υπόλοιπα.
Ο νέος προβλήτας κρουαζιέρας είναι ένα έργο που επιδοτείται σημαντικά και από την Ε.Ε., συνολικού προϋπολογισμού 136,2 εκατ. ευρώ, ενώ βρίσκεται στην προσήνεμη περιοχή της εισόδου του λιμανιού, νοτιοδυτικά του μόλου Θεμιστοκλέους.
Η κατασκευή του θα επιτρέψει τον ελλιμενισμό μεγάλων κρουαζιερόπλοιων (άνω των 300 μέτρων), δίνοντας ώθηση στις προσπάθειες για ανάπτυξη του τουρισμού από το λιμάνι του Πειραιά.
Ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας CLIA, Pierfrancesco Vago, μιλώντας πρόσφατα στο Posidonia Sea Tourism Forum, υπογράμμισε τον σημαντικό ρόλο της χώρας μας ως κόμβου κρουαζιέρας και στον υποστηρικτικό της ρόλο στο έργο της Ε.Ε. Healthy Gateways για την επανεκκίνηση των πλοίων στην περιοχή μετά την πανδημία.
Εκτίμησε ότι μετά από τρία χρόνια μειωμένης λειτουργίας, το 2023 ο κλάδος της κρουαζιέρας θα επιστρέψει σε ανάπτυξη.
«Αναμένουμε φέτος έως και 33 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας παγκοσμίως, υπερβαίνοντας τον όγκο του 2019 κατά πάνω από 11%», τόνισε ο ίδιος, ενώ είπε ότι η Ελλάδα έχει μια εξαιρετική ευκαιρία να ενισχύσει τη θέση της.
Επισήμανε επίσης την αύξηση των δραστηριοτήτων home porting στην Ελλάδα, υπογραμμίζοντας ότι το 2022 από τα 87 κρουαζιερόπλοια της CLIA που δραστηριοποιήθηκαν στην Ελλάδα 47 έκαναν homeporting – αύξηση 54% σε σχέση με πέρυσι.
Πηγή: www.naftemporiki.gr https://www.naftemporiki.gr/maritime/1507522/i-kroyaziera-epistrefei-dynamika/